Summa sidvisningar

lördag 21 april 2012

Dagen innan tävling...

Idag är dagen innan årets första tävlingsstart, jag vet att många därute redan har kommit igång men jag tänkte dela med mig av hur jag förbereder mig och min häst inför tävling. Detta gäller en endagars tävling. Om konsten att åka på meeting återkommer jag till senare under våren, det kommer bli en hel uppsats :)

HEMMA

Kläderna:
Jag ser till att de tävlingskläder jag ska ha är tvättade och strukna, skjortan styrker jag med Spraystärk för att ge den lite extra antiskrynkelstyrka på tävlingen, även en reservskjorta görs iordning ;) jag plockar fram strumpor, undertröjjor och underkläder.
Det värsta som finns är att tävla i "panties from hell", ni vet såna där trosor som inte sitter bekvämt och man ser nästan ut som om man skitit på sig... hehehe... sorry för språket men jag tror att ALLA hästtjejjor vet exakt vad jag menar. Tror killarna har det lättare här ;) Samma med BH:n jag har en som ger stöd så att det inte ser ut som "hela havet stormar" när man rider fortare än i skritt...

Jag brukar hänga in skjortorna i en resegarderob och inte klä på mig den förrän det är dags att rida fram, då är det minst risk att bli nerdregglad av en överraskande väldigt pussig häst eller dylikt.
Jeansen tar jag på mig när jag lastat och ska köra iväg, tills dess har jag ett par icke tävlings byxor, så jag kan mocka, putsa av hästen och göra allt det där som ska göras innan man åker iväg. Många har överdragsbyxor men jag är riktigt klantig och lyckas alltid skita ner mig även om jag skulle vara inslagen i bubbelplast ;) Så ombyte är det som funkar bäst.

Sen plockar jag fram de BLING-accessoarer jag ska ha, blommor till håret, scarfar och örhängen, dessa lägger jag i badrummet och även här har jag alltid med en reservuppsättning i min resegarderob där jag oxå packar handskar och hattband.

Resegarderoben är heeelt outstanding... om man får med sig den... hehehe... förra sommaren 2010 lyckades jag förbereda typ 5 eller 6 skjortor och annat men glömde hela skiten när jag körde till Chappen... Men jag gör bara ett sånt misstag en gång, tack och lov fick jag låna en svart skjorta av Anneli och den var jag überrädd om så den höll i alla klasser... Men jag tycker det är betydligt roligare att variera mig lite under ett sånt långt meeting. 
Jag brukar planera en outfit för varje dag och givetvis en eller två extra :)

Beroende på väder ser jag till att ha jackor/extra tröjjor som funkar, risk för regn, min långa oljerock, kyla, en varm jacka och om det är fint väder så bara lite extra, jag är en frysgris :)

Chapsen, ser till att de chaps jag ska ha är ok, dragkedjan är hel, de sitter snyggt och att spännet är helt... finns inget värre än när det går sönder och chapsen halkar ner... hehehe...

Bootsen: Nu står mina boots i stallet men det jag gör är att borsta av grus, putsa av dem och se till att de är rena. Så de kommer nere under stall med...

Packar ner andra viktiga saker:

Studerande av regelbok
Tävlingsmappen som innehåller, pass, medlemskort, licenser och annat som behövs.
Plånboken och lite kontanter så man kan köpa sig en macka och så på plats.
Regelboken en av de viktigaste sakerna som ska med här hittar man allt som behövs för att tävla och vilka mönster som ska ridas och vad domarna bedömer... Detta är en av de saker som man kan tjäna ganska mycket extra poäng vid en tävling om man är påläst ;)
Hatten jag ser till att den/de är avborstade, avluddade och att de är redo för tävling, tyvärr har jag ingen hattbox med den står väldigt högt upp på min inköpslista.
Matsäck jag har en inbyggd matklocka och ser till att ha en del med mig, jag vet av erfarenhet att jag har svårt att få i mig frukost innan jag har lastat, är liiite för fokuserad... hehehe... men oftast blir jag superhungrig när jag kör iväg från stallet, då gäller det att ha något ätbart till hands för att stridsvärdet inte ska bli för lågt. Äggmackor, nötter, vatten, kaffe, frukt och någon annan dryck brukar vara en bra kombo.

Sen innan jag går och lägger mig så ställer jag alla väskor precis innanför ytterdörren så jag inte ska glömma någon.

 STALLET

Trailern: Kollar så alla lampor funkar, däcken har luft, fyller på med nytt spån, packar hönät, extra hö, vattenhink, vattendunk och lite extra kraftfoder att ge under dagen. Är det riktigt varmt kan jag ta med lite betfor för att verkligen se till att hon får i sig vätska. Jag har tur och Ruby dricker bra när vi är iväg men just vätska är enormt viktigt och här gäller det att ha prova saker som funkar innan man ger sig iväg och att ha några reservplaner :) Även en extra dunk vatten, extra hink, svamp och borstar för att kunna kyla av om det är varmt eller tvätta skitiga ben om det är lerigt på banan.
Beroende på var man är så brukar jag packa in utrustning oxå fast det vågar jag inte där jag står nu och låta det stå i trailern över natten.

Utrustning:
Om man hela tiden håller efter utrustningen putsar av och tvättar ren så tar inte tävlingsförberedelserna längre tid än om man ridit ett pass :)


Ett tips bara... Rid ALDRIG med ny utrustning på en tävling...  alltså sånt ni inte använt tidigare... Det kan få sådana konstiga konsekvenser, provrid allt innan tävlingsdagen :)


Träns/Bett: Har man ett showträns med mycket silver gäller det att putsa... Jag själv föredrar att så mycket som möjligt ha samma huvudlag till vardags som till tävling. Även här är jag noga med att sköta utrustningen, putsa av lädret och tyglarna ofta, detta gör att min utrustning alltid är redo och jag i stort sett bara kan plocka det jag vill använda. Så jag väljer ut de huvudlagen jag vill ha till respektive klass, ser till att alla spännen och remmar är hela, att jag har de sorts tyglar jag vill ha för den klass och gren jag ska rida, romal, splitt reins eller mecate... 

Ser till att rätt bett sitter på rätt huvudlag, även här gäller det att veta vilken regelbok som gäller och vad som gäller för klassen, andra saker man måste ha koll på är nivån på tävlingen och vad som gäller för hästens ålder... Tips... Läs regelboken :)

Och snälla söta, tvätta bettet... efter varje ridpass... Att hästen tycker det är gott att få ett skitigt, äckligt bett med gamla matrester på är Bullshit... Bläääää!!! Jag skulle inte vilja tugga ett begagnat tuggummi eller äta med gamla odiskade bestick... ju mer skit som sitter på bettet desto större risk för skav är det... Om man tvättar av det varje dag upptäcker man oxå om det skulle vara någon defekt på det, även om man bara köper kvalitetsbett, som man ska göra, så slits de och att sitta och rida på ett bett som orsakar smärta är det väl ingen som vill... Så var inte så lata att ni inte tar de hela extra 30 sekunderna och spola av bettet...

Sen kollar jag att jag har rätt sorts curbstrap till rätt bett till rätt klass... Phuuuu... kanske låter det mycket men man lär sig efter ett tag och ett gäng misstag... hehehe... Jag har nog gjort alla misstag man kan vid det här laget... men det tar vi i ett annat inlägg.

Ska jag rida på Hackamore ser jag till att bosalen är smord och inte har något som kan skava, jag ser till att mecaten är rätt knuten, att hangern är putsad och givetvis att den är rätt inpassad ;)

Sen hänger jag in alla huvudlag i en tränsväska i den ordning klasserna ska ridas i... Detta för att inte glömma något eller att sakerna ska bli skitiga på tävlingen.

OBS, jag har bara en häst, åker man med flera så är det ännu viktigare att man har ordning och reda på sina grejjor och hur man packa!!! Tro mig jag vet hur det är ;)

Sadeln: Putsa och torka av så den är dammfri och tävlingssnygg men smörj inte in sadeln med sadelfett, det blir kladdigt ;) Nä, men faktum är att den viktigaste orsaken är att kolla av så alla delar är hela, så ingen går sönder på tävlingsdagen, nu är jag väldigt noga med min utrustning men just den här sista kollen innan tävling gör att jag blir lugn i magen :) Sen tycker jag det är viktigt att man är hel och ren på tävling, sadelgjorden/gjordarna brukar ju ta lite stryk och en extra puts här gör så mycket för helhetsintrycket. Även bröstan får sig en ordentlig avputsning och allt silver kollas över och vid behov tvättas av. Jag ser till att gjordarna sitter FAST på sadeln och även eventuellt bröstan om jag ska ha den...
Det sista jag gör är att klä på den sin pyjamas... hehehe... nä men jag har alltid en fleecefilt över sadeln för att skydda mot repor, skav och damm i sadelkammaren.

Pad: Jag har samma pad som jag rider med till vardags och även här är jag noga med att OFTA, typ varje gång jag har ridit, borsta av undersidan så den är ren och fräsch, jag föredrar enfärgade baspaddar som jag sen BLINGAR upp med en snygg filt i färger som matchar min outfit.
Mitt absoluta favvomärke när det gäller paddar är Classic Equine, finns inga som slår dessa med tanke på kvalité, passform och stötupptagningsförmåga... Ull har enligt veterinärforskning absolut bäst stötupptagning... alla nymodigheter som gelepaddar annat är inte så bra som man trott, en gelepad ger vid ett hårt stopp eller vändning samma effekt som ett magplask på hästens rygg... den gelén som trycks bort vid stoppet måste ta vägen någonstans och ja, ni fattar ju...
När paden är rengjord lägger jag den ovanpå sadeln... återigen, det är jobbigt att glömma såna här saker hemma... ;)

Showfilt: Jag har flera tunna enfärgade Mayatex filtar i olika färger, några har jag BLINGAT och några har jag låtit vara helt plain, fördelen är just att man kan ha den paden som hästen trivs med och sen variera sig beroende på vilka färger man har i sin outfit. De är inte så dyra heller så man får ett par tre stycken, minst, av dessa som för en dyrare showfilt. Men här väljer ju man helt själv, ska jag rekomendera några basfärgerna så blir det svart, vit/creme, blå och den färgen som är speciell för just din outfit. Mayatex har även massor med häftiga mönster på sina filtar om man vill vara lite mer "wild and crazy" :)
Filtarna har jag i en egen väska och jag plockar alltid med en extra filt... hehehe... oförutsedda saker har en tendens att hända när man ska tävla... Väskan lägger jag på sadeln.

Jag vill ha alla sadelsaker på samma plats, det är så mycket enklare att på tävlingsdagen se om något fattas då.

Benskydd/boots/skidboots: Här gäller det att ha koll på regelboken, vilka klasser får man ha skydd i och vilka får man inte ha det i... Jag har vita skydd som jag endast använder vid tävling då Ruby har vita ben, inte praktiskt men snyggt... Om det är lerigt ute så gäller det att ha extra skydd med sig så man kan byta mellan klasserna om det behövs och saker för att tvätta/borsta av benen innan man sätter på skydden... Det är ju väldigt onödigt att få skav för att benen var leriga... Jag tycker, återigen, att Classic Equins skydd är de bästa ;) Låter nästan som om jag vore sponsrad men tyvärr inte... hehehe... jag gillar bara att få mer kvalité än jag betalar för...

I förra inlägget så visade jag ju massor av häftiga boots i olika färger och mönster. Kan säga att i dagsläget äger jag inga men inom en snar framtid känner jag att Ruby behöver bl a de rosa leopardfärgade, de påfågelmönstrade och de med lila blommor... Dessa kan ju ge outfitten det där lilla extra ;)

Skidbootsen finns i lite olika modeller, långa, korta, neopren, läder... Här får man helt enkelt prova sig fram och se vad hästen trivs med, jag har ett par CE i läder till Ruby, har även ett par mer skyddande i neopren men tyvärr har de en tendens att vrida sig och sen trivs Ruby bättre med de andra... även om jag gärna skulle vilja vira bubbelplast runt hela henne för att skydda henne ;)

Alla skydd har jag i en väska för RENA skydd, det kan vara bra att ha med sig en hink att lägga leriga skydd i alltefter man tävlar, så slipper man skita ner allt annat. Benskydd verkar nämligen ha en tendens att fara omkring och vara precis överallt där de inte ska vara :)

Lindor: Mycket snyggt att linda men det gäller att linda rätt för att det ska sitta. Lindor kan ju vara ett väldigt billigt alternativ till dyra benskydd. Dessutom finns lindor i alla möjliga färger, material och med mönster, se bara till att ni har bra underlägg närmast benet. Dressyr/fälttävlansmänniskor brukar vara experter på att linda och dessutom få det att se sådär sjukt snyggt ut, be någon visa er på er häst om ni är osäkra, men tänk på att om lindan ska göra nytta så måste den vara lindad runt hela kotan... och lindar man bakbenen kan det gå åt en del lindor om man har en häst som stoppar hårt;) Många gånger kan vi med "ponnyben" få klippa av lindorna för att de inte ska se ut som michelinben. Tänk även på att kardborrebandets fäste på linda ibland är halvblodsbenanpassat, så kan ni, köp ponny/cob lindor. 

Boots: Borstar av allt grus och smuts... fast det gör jag varje dag efter ridningen oxå... Men en extra puts av lädret och check så sulan är ren... Sen stoppar jag ner dem i en väska...

Sporrar: Tvättar av metallen, torkar torrt och putsar av lädret, kollar så spännena är hela, sen sätter jag på sporrarna på bootsen så jag inte glömmer dem hemma. Ska jag använda fler par sporrar klär jag på bootsen de sporrar jag rider första klassen med, de andra lägger jag i ett fack i bootsväskan.

Nu är all utrustning som ska tävlas med fixad och packad... inser att jag har en jäkla massa väskor. Alternativ är ju att ha sadelkammare på transporten... det har inte jag men å andra sidan är ena sidan av den just detta min sadelkammare, dock har ju saker och ting en tendens att bli skitigt inne i transporten så därför är jag noga med att skydda och sortera saker och ting. Kläderna till mig själv förvarar jag inne i bilen. Under alla år som jag tävlat så är detta det system som funkar bäst för mig... Jag är otroligt glömsk och måste ha rutiner för att få med mig allt... Just olika väskor funkar som min checklista... typ, boots, Check, huvudlag, Check... osv :)

Det som återstår nu är att förbereda för transportresan...
Tävlar jag hemma på klubben så föredrar jag att ha henne sadlad när jag kör, körtiden är ju typ 15 minuter. Det är skönt att inte behöva krångla med sadling då man ska startanmäla, byta om och fixa, ju mindre jag behöver göra innan första start desto lugnare blir vi båda. Jag blir sällan nervös och att sadla på plats är inget problem men... less is more och detta funkar för mig. Framförallt står hon väldigt snällt i transporten, har man en mer hoppig häst skulle jag inte rekommendera att köra med sadel på...

Grimma/grimskaft: Jag har en speciellt transportgrimma, ingen lädergrimma dock, jag vill inte att hon ska komma lös om hon skulle få för sig att oväntat krångla... Men en rejäl grimma med nack och nosludd på, dessutom har jag ett rejält långt grimskaft, alltid bra att ha... Ibland kan det ta hela 2 minuter att lasta beroende på om hon ska fundera på om huruvida hon verkligen ska gå in ;) Fuxfärgade ungston ni vet... rätt blankett ifylld med rätt färg, hon måste ju kolla dessa blanketter en sista gång. Då är det skönt att bara kunna lägga grimskaftet runt bommen och påminna henne om att jo, blankett nr 3345 vers 2:8 med bilaga 76:2 B, är ifylld korrekt och inlämnad i tid... givetvis skriven med rätt färg på pennan... hehehe... 

Transportskydd: Jag har alltid långa transportskydd när jag kör till tävling, det finns flera anledningar till detta, de skyddar bäst, håller nytvättade ben rena och ger hennes ben lite stöd i transporten. Men även här måste man välja det som passar sig och sin häst bäst, en del kör helt utan skydd, en del lindar benen och har boots och en del har bara skydd fram. Jag kan inte säga att något är rätt eller fel utan det är upp till var och en. Jag har oxå alltid en linda eller ett skydd för svansen, detta av rent snygghetsskäl, Ruby är en skitgris ;) och hennes svans och bakben håller sig inte rena i fem minuter om jag inte packar in dem :)

Kör jag med sadel på har jag stora täcken som täcker både sadel och häst... Jag har sparat ett par från Fernandos som var 174cm hög... De funkar ypperligt på ponnyn med sadel på. Det är viktigt, tycker jag, att täcket skyddar hela sadeln och stigbyglarna så inget skavs upp.

Täcken: Japp, här har jag några regler och givetvis en väska som packas ;) Jag vill alltid ha ett yttertäcke med ett starkt, lite glatt ytskikt, typ ett tunt regntäcke eller bomullstäcke... Jag ska erkänna att jag här är väldigt one-minded och i stor sett bara har Horseware täcken... De är bäst!!! Jag har ett par täcken som köptes 1997 och de är fortfarande som nya. Samma sak här, jag är inte sponsrad bara älskar att få mer kvalité för pengarna än jag betalat för, visst de är lite dyrare i inköp men med tanke på att mitt ena täcke från -97 kostade 500:- så har det alltså till dagens datum kostat 33 kr/ år ;)

Om det är kallt har jag gärna ett fleecetäcke underst och sen bygger jag på med ull och fleece beroende på temperatur, jag kör lager på lager principen, då kan hon svettas utan att blir fuktig och nerkyld. Jag vill hellre ha rejäl luftgenomströmning i transporten och fler täcken än att det blir instängt och varmt. Sommartid räcker det oftast med ett nättäcke underst och ett andasbomullstäcke ovanpå.

Även här får man göra som man vill och många föredrar att köra utan täcken alls, mina hästar har alltid varit väldigt snälla och lugna att köra men de har oxå varit ibland väldigt klantiga. Därför anser jag att det är bättre om ett täcke får en reva än att hästen river upp sig själv :) Ruby är ju expert på att skada sig själv på de allra konstigaste ställena och i de allra mest otänkbara situationerna, så hon får vackert stå ut med att bli överbeskyddad.

Förutom då, fleecetäcke, övertäcke, eventuellt ylletäcke har jag oxå med mig regntäcke vid behov, nättäcke och en bomullscooler... Nejdå, jag överdriver inte alls ;) Jo, jag vet att jag kanske är lite extrem men detta är min varabereddpåalltförannarskommerdethända ådra som kommer från mååånga års tävlande ;)
Det finns inget som är så irriterande om man måste springa och inhandla en gjord 5 minuter innan framridning för att man har glömt den hemma...

Been there, done that, didn´t buy the T-shirt :)

Allt som återstår är nu groomandet av ponnyn... hehehehe... ni trodde väl inte jag var färdig än...


Skor: Det första jag kollar och har haft superkoll på de senaste dagarna är att skorna sitter som de ska, att inga sömmar håller på att ge sig och att inget glappar. Annars är det ett ilsamtal till Micke med panik i rösten... hehehehe... jag försöker oxå se till att hon inte är precis nyskodd, detta spelar mindre roll om man bara tävlar över dagen men åker man iväg på ett meeting är det extra viktigt med planering av skoningarna ;) Tack och lov har jag en superbra hovslagare, kan inte nog understryka hur viktigt detta är men en av mina grundprinicper är: Inga fötter, ingen häst!!!

Hovar: Förutom att kratsa ur dem och trimma hovskägget, så borstar jag av och spolar rent, har man ljusa hovar och hästen står på torv... kan det vara bra med en rejäl borste att skrubba av hovarna rejält. Sen kan man olja eller lacka hovarna om man vill... Jag brukar lacka med Tuff Stuffs genomskinliga lack, det finns svarta lacker oxå så man får enhetliga hovar men helt ärligt har jag inte hittat något lack som verkligen håller och jag tycker det är skitfult när tådelen på hoven slits och den vita hoven tittar fram. Då tycker jag det är snyggare att skrubba, skrubba, skrubba hovarna och sen när de är helt torra lacka på så de blir blanka och fina :) Fördelen med lack är att det håller väck en del smuts från ytan och de blir sådär glansigt snygga, obs, använd bara produkter anpassade för hästar!!!
Tävlar jag bara klasser där jag har boots och skydd så bryr jag mig inte om att lacka hovarna så noggrant, skydden kommer ändå dölja hovarna... men är det veterinärbesiktning så jäklar anåda är hovarna lackade ;) Även här ger det ett snyggare helhetsintryck och givetvis åker jag inte iväg med en halt häst men jag vill visa oss från vår bästa sida om någon ska bedöma oss :)

Man/pannlugg: Jag kollar över den så den ser jämn ut och klipper rent ca ett par centimeter vid öronen där nackstycket kommer ligga. Trimmar till topparna och kollar de tre stråna till pannlugg ;) Ruby har av naturen vacker man,lockig man som dessutom ligger slät och på en sida, så jag bryr mig faktiskt inte om att fläta eller fixa till den mer än att efter tvätt spraya i lite pälsglans och borsta igenom. Har hästen ljus man så krävs det oftast lite mer arbete, tvätt, pälsglans, flätning och kanske en hood över natten för att skydda arbetet ;) Har hästen lite toffsar vid mankammen brukar jag ta lite gelévax och sen spraya med hårspray medans manen fortfarande är våt, har den kort man så får man helt enkelt trimma till den så den är snygg och förmodligen fläta ner den så den ligger på rätt sida... Samma gäller för pannlugg.

Öron: Jag är väldigt restriktiv när det gäller att putsa öronen, öronhåret finns där för att skydda öronen och helt ärligt tycker jag inte det är sjysst mot hästarna att klippa ur dem för några timmars snygghet på tävlingsbanan. Men jag brukar klippa bort alla lodjurstofsar och annat som växer sig för långt utanför :)

Vitt ska vara vitt
Huvud/mule/morrhår: Om hästen har mycket vitt i ansiktet kan man behöva tvätta av detta så det håller sig snyggt vitt... Jag gör det vid behov annars borstar jag bara noga av huvudet med en mjuk tät borste. Jag torkar ur näsborrar, torkar runt munnen och plockar med ett par rena handdukar för att kunna göra detta under tävlingsdagen vid behov. Man kan smörja in hästen med vasselin runt ögon och mule för att förstärka dem men jag brukar inte göra det. Att klippa bort hästens morrhår är inte tillåtet... varför man skulle vilja göra det går över mitt förstånd och jag är en grooming nerd Deluxe... Det är ju hästens känselspröt som den använder hela tiden för typ allt... Det är som att klippa bort fingertopparna på en människa.

Kropp/päls: Beroende lite på säsong, väder, pälsmängd och skitighetsgrad brukar jag duscha av hästen kvällen före... Vissa hästar måste man diska flera gånger och andra räcker det med en rejäl rykt. Ett sätt att kolla om man behöver tvätta eller inte är att dra fingrarna över bakdelen mothårs... lämnar fingrarna märken är det dags att tvätta... hehehe... eller så skulle man börjat rykta rejält, varje dag sen en månad tillbaka :) Duschar jag så duchar jag hela hästen och tvättar med shampoo, man, ben, svans, ja allt blir tvättat.

Annars så ser jag till att rykta rejält enligt konstens alla regler...
Avborstning med rotborste
Gummiskrapa att rubba upp stöv med och under tiden rykt med två olika borstar.
Alltså, rubba upp stöv med gummiskrapen, rykta av, fortsätt så över hela hästen, byt till en finare ryktborste och gör om hela proceduren. Det blir då två rejäla ryktningar, sen pälsglans, ytterligare en putsrykt och till sist en mjuk putsborste eller en fårskinns handske för att få upp glansen.

Visst detta tar tid och är betydligt jobbigare än att shamponera hela hästen men det finns en sak som gör just ryktningen outstanding... Medans man ryktar får hästen sig en helkroppsmassage och har man ridit sista passet innan tävling ger man musklerna en chans att mjukas upp och hela hästen en skön stunda avkoppling. Hur jag än gör dagen innan brukar jag alltid rykta min häst iallafall en 20 minuter på tävlingsdagen innan jag lastar. Åker jag långt ryktar jag efter att ha gett hästen en uppmjukande promenad efter urlastning, inte bara kommer muskler och blodcirkulation igång även här blir det en lugnande procedur där hästen kommer förknippa tävling med massage ;)

Ben/svans: Beroende på hur skitgrisig hästen är varierar detta rätt mycket, har man som jag en skitgris så kan man räkna med att få göra om detta på tävlingsdagens morgon ;) Men som princip tvättar och schamponerar jag dagen innan, sprayar med pälsglans och räknar med att få göra om allting i morgon bitti... Jag flätar inte svansen för då skitar hon ner den ännu mer och sådana där svanspåsar kan jag bara inte förmå mig att använda även om jag helt klart förstår hur praktiska de är... Jag lindar inte heller hennes ben då hon är en jäkel på att trassla in sig i allt, men jag sprayar på Green Shield på de vita benen, då är de lättare att få och hålla rena på tävlingsdagen... Här kan jag säga att jag skulle behöva gå på kurs hos någon duktig groom människa, kan tänka mig att Paintfolket är experter på tips och trix för att hålla vita delar på sin häst vita :) Ni får hemskt gärna komma med råd...

Har man en häst med svarta ben och svart svans kan jag bara säga... LYX :) 

Efter att ha groomat klart packar jag ner, hårspray (för att spraya fast hatten), borstar, hålla benen vita spray och resten av putsgrejjorna i sin väska ;)

Jag lägger fram transporttäcke, grimman, och transportskydden där de är lätta att komma åt på morgonen.

Kom ihåg att ni har världens bästa häst.
När allt detta är klart återstår bara att klä på ponnyn pyjamasen, njuta en stund av att man har världens bästa häst och se fram emot morgondagen... med allt vad det innebär :)

Sen åker jag hem, äter gott, går och lägger mig i tid och vaknar typ hundra gånger för att jag är rädd att försova mig :)

I morgon bitti kommer jag studsa upp hoppa in i duschen, fixa hår och smink, få upp Olivia (min dotter) packa in henne, mina grejjor och mig själv i bilen. Åka till stallet, tvätta ben, sadla, lasta ponnyn, köra till tävlingen... Startanmäla, lasta ur, rida fram, tävla och ha FÖRBASKAT SKOJ!!!

Hur det går och vad som händer på en tävlingsdag återkommer jag om :)

Men nu ska jag sluta skriva och sätta igång med alla mina förberedelser för morgondagen.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar