Summa sidvisningar

onsdag 28 mars 2012

Vad har din sadel för historia?


Ja det är frågan vad har din sadel för historia att berätta? För mig är en Westernsadel inte bara en sadel, det är ett konstverk och ett "kvitto" på en yrkesstolthet. Alla fantastiska mönster och detaljer. Vad är den för dig? Sadeln i bildspelet är en gammal Trophy Sadel

Min gamla sadel sålde jag vidare när den var 10 år gammal tänk alla revor skav och slitage har jag och sadeln haft i hop! Tänk om den kunde prata!
Min gamla slitvarg har bla varit med om att rida in 4 hästar, men inte en endaste tävling, den har varit runt på en massa olika hästar och varit på dressyr clinic för Susanne Gielen på ett stort halvblod som visste vad den höll på med det visste absolut inte jag. Den har varit med mig och min häst på äventyr i centrala Stockholm med kassar från systembolaget runt hornet, polishäst kurser, äventyr i skog och mark oj vad mycket vi har gjort i hop! Det kan bli många och långa historier.


Efter som jag tar in sadlar på smörjning så slår mig tanken/frågan många gånger undra vad den jätte revan kommer i från eller framför allt importerade beg sadlar,,, undra vad dom har varit på för hästar, vem har ridit i den och framför allt vad har den för historia..Vad har den förra ägaren för minnen att berätta?  Tänk er en Roping sadel som har varit använd i USA som får komma hit! Waow alla kalvar den har "haft i hornet" så coolt något att berätta för Reining sadeln som hänger i sadelkammaren ;-). Mycket skavanker och slitage kan man alltid fundera lite När, Var, Hur? över så kanske man får i hop sin sadels historia,

Alla sadelmakare har sin grej, mönster och sin "lilla hemlighet" tänk vilket jobb dom lägger ner på våra sadlar. Troligtvis så hoppas dom att sadeln ska få ett gott liv och bli väl omhändertagen varje sadel blir ju unik på sitt sett basketmönstret är inte exakt lika dant på alla deras sadlar den där blomman blev lite mer åt höger på den skirten etc etc. Många sadelmakare åker själva ut och plockar ut sina hudar själva till sina sadlar dom skall tillverka. Här snackar vi om att brinna för sitt yrke och ha en yrkesstolthet, vilka yrkesmän kvinnor gör detta. En westernsadel tar lätt 3 till 4 veckor att göra från 0 till färdig produkt. Det vi rider runt i varje dag är någon som har lagt ner x antal timmar på och inte tagit så jätte mycket betalt för om man kollar på vad man betalar,,,

Att vårda en gammal vän som sadeln ser jag som viktig skitiga och mögliga sadlar får mig att rysa, är man inte rädd om sin utrustning och vårda den så ska man inte ha någon nyare eller finare sadel då är man inte värd den tycker jag. Men de e ju inget måste att tycka som jag.
Åka ut på en tävling och se fina ekipage med ren häst fina kläder allt på topp så kommer man med en skitig sunkig sadel då ska man skämmas, inte vårda bättre så lång tid tar det inte om man bara tar sig tid. Det är väll tur i bland att sadelmakarna inte står och tittar på sina hantverk som i bland är riktigt ovårdade och ligger slängda lite överallt ägarna har fixat ett fantastiskt värderas. Håller ni med eller tycker ni att jag är gnällig?

 Trophy Sadlar.

Trophy sadlar är något jag gillar, här ser man något som är riktig kul! Dessa sadlar är ofta riktigt genomarbetade med bättre läder unikare mönster och en skitrolig sits i min värld det brukar vara lite roping, rening, cutting, cowhorse och pleasure säte en fantastiskt rolig kombination ungefär som en klassisk flattback dressyrsadel med extra långa kåpor :-) Men tanken är god! Men det som jag tycker är riktigt kul med trophy sadlar är att där finns det bara en så den sadeln är riktigt unik, och oftast är det mycket av det där lilla extra som man inte tänker på förrns man ser det. Ett litet tipps och råd i från mig, Va rädd om Trophy fendrarna se till att dom får föjla med sadeln genom hela dess livslängd det är en viktig del även om det finns andra fendrar till den. Har du släppt sadeln så måste du släppa dom också.


Att ha ren och fräsch utrustning är A och O är du rädd om dina grejer så varar dom längre och du får ett bättre andrahands värde. Tänk att inte sköta sin sadel är verkligen till att slänga pengarna i Östersjön!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar