Summa sidvisningar

lördag 22 september 2012

Måste hästen vara fin!!

Mitt svar är JA!! Ska du i väg och visa upp dig och din häst någonstans tävling eller träning så är det klart att du ska ha en ren och fin häst. Du och din häst ska vara ett föredöme för sporten och då vill man ju visa sig från sin bästa sida,,,, skit tråkigt när man har en Paint som jag har med mycket vitt på på alla "rullnings tillgängliga" ställen.... så ja jag är jätte duktig på att skrubba häst nu! Ni som har skimlar och palominos är säkert ännu duktigare. Har en god vän som driver west coast trainingcenter som håller helt på med utställnings araber hon e grym på att få hästar till att se nyborstade ut 24h!

Så det är bara till att bada hästen och i med pälsglans det är faktiskt effektivare än vad man tror. Det blir som ett litet "smuts borttagnings filter" dock ej gegg rullning men vanligt damm är lätt att borsta bort.. själv brukar jag sedan ha våtservetter för djur med i grooming väskan kanon bra till det där lilla sista :-) eller torka av för att sätta benskydden på ett rent ben.  Dessa kommer vi att ha i butiken inom kort finns även specifikt för öron och runt ögon!
Vad det gäller schampo och övriga grooming grejer till hästar så är jag personligen helt såld på Absorbine och Paul Mitchells Pet Grooming produkter ni som är frisörer känner garanterat igen namnet och ja det är samma företag som gör Schampo till oss tvåbenta. Som showSheen har jag börjat köra Finishing Mist den är i en gasflaska så man får en spary "dimma" så det går faktiskt åt mindre har provat själv :-) Sedan till man och svans är det detangler som gäller varför slösa upp en hel flaska pälsglans på man och svans när man kan ta lite detangler i stället som är avsett för man och svans.... och ja den är lite dyrare men sjukt dryg jag har en Nordiss svans och man som ska fixas så den svansen innehåller lika mycket tagel som det gör på dom övriga tre hästarna i stallet och det håller bättre än vad det gör om man sprayar över med pälsglans. Pälsglans är avsett till korta fina strån och detangler är avsett för grova hår. En liten reklamfilm för Showsheen och Detangler :-)
Absorbine har många bra grooming produkter som man kan använda och när man har en häst med vitfärg på så blir man väldigt kreativ vad det gäller att hitta saker som har förmågan att MAKE MY HORSE WHITE RIGHT NOW!! Skulle kunna skriva en hel bok tror jag om att grooma men det ska jag inte göra det får räcka med ett inlägg här eller fler lär det kanske bli i framtiden. Men det finns en grej som man måste ha hemma Miracle groom som man bara sprayar på skitfläcken gnugga och fläcken är borta ett måste på tävlingar! Skulle kunna skriva om Absorbine och alla deras produkter men mitt tipps är kolla in deras hemsida.

Efter som här regnar i dag och min Paint är utan täcke så lär jag ha en batik mönstrad häst i kväll.....vilket föredöme jag är!

Wash on Mia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar